zima

Jak wzmocnić organizm przed zimą?

Wraz z nadejściem jesiennej słoty pojawiają się pierwsze typowe dla okresu jesienno-zimowego choroby. Nasz organizm najwyraźniej nie potrafi poradzić sobie z dużo niższą niż latem temperaturą, a także kapryśnością pogodową. Na szczęście wielu zachorowań można uniknąć przygotowując organizm do zimy i wzmacniając jego odporność.

Witaminy jak tarcza ochronna

Nie jest tajemnicą, że witamina C pomaga w sezonie zwiększonej zachorowalności na przeziębienie i grypę. Niemniej jej działanie jest dość krótkotrwałe, więc zaleca się łączyć ją z rutyną. Zanim nadejdzie niekorzystny czas dla naszego organizmu warto sięgać po owoce, które są wprost kopalnią tych witamin. Znajdziemy je w aronii, porzeczkach, kiwi i soku z czarnego bzu.

Do tego duetu powinna dołączyć witamina D, która przez wielu traktowana jest po macoszemu. Tymczasem pobudza ona do działania limfocyty T, które w bezpośredni sposób odpowiadają za stan naszej odporności, a w sytuacji zetknięcia się z infekcją zwalczają bakterie oraz wirusy. Witaminę D znajdziemy w rybach morskich oraz w jajkach czy pełnych produktach mlecznych.

 

Aktywność i sen wzmacniają odporność

Zamiast spędzać wiele godzin na kanapie lepiej wybrać się na spacer. Aktywność fizyczna doskonale podnosi naszą odporność organizmu, podobnie jak odpowiednia dawka snu. Pamiętajmy, że przesilenie zimowe to szczególnie trudny moment — szczątkowa dawka słońca oraz długie przebywanie w ogrzewanych pomieszczeniach to sprzymierzeńcy wszystkich infekcji.

Ruch na świeżym powietrzu pozwala zwalczyć pierwsze zalążki infekcji, należy jednocześnie pamiętać, by nie mylić go z intensywnym treningiem. Odporność organizmu zostanie zwiększona, jeśli podejmowana aktywność będzie umiarkowana, ale regularna. Po stonowanym wysiłku w organizmie zostaną wytworzone kolejne limfocyty.

Dieta z głową

Czas jesienny powinien być naznaczony hasłem dbałości o odporność organizmu, a tym samym należy pamiętać o zmianie diety. Częściej wybierajmy pokarmy ciepłe — zacznijmy ogrzewać nasz organizm. Polecane są kasze — szczególnie jaglana — ciepłe napoje oraz pieczone lub gotowane warzywa. Co więcej, sięgajmy po naturalne antybiotyki i wspomagacze tj. czosnek, miód, cytryna oraz imbir. Prawdziwym złotem jest sok ze świeżych buraków oraz kiszonki.